Sunday 16 February 2014

PERASMIAN PROGRAM GURU PENYAYANG 2014


Majlis Perasmian Program Guru Penyayang 2014 adalah program tahunan Unit Bimbingan & Kaunseling. Majlis tersebut telah dirasmikan oleh Pn. Hjh. Rabiyah bt. Fakir Mohd., Guru Besar SKS2BK. Gimik perasmian pada tahun ini begitu meriah dengan pelepasan belon-belon dari udara oleh Guru Besar. Selain daripada itu, murid-murid yang lahir pada bulan Februari diraikan dengan pemotongan kek.


Pelaksanaan Guru Penyayang adalah bertujuan agar guru mengenal dan membudayakan sikap kasih sayang di sekolah. Objektif kepada program ini adalah menjiwai amalan penyayang adalah budaya guru, menginsafi bahawa kehadiran murid merupakan rahmat kepada sekolah, menyedari bahawa setiap murid adalah aset kepada sekolah dan menghargai sumbangan murid, ibu bapa, komuniti dan masyarakat kepada sekolah.


Pelbagai aktiviti yang telah dirancang oleh Unit Bimbingan & Kaunseling antaranya sesi ramah mesra, sesi makan bersama, meraikan hari lahir, bimbingan hala tuju hidup, lawatan/ziarah keluarga dan sesi perkongsian masalah.


Aktiviti-aktiviti yang sedang dilakukan oleh guru-guru adalah mengalu-alukan kehadiran murid ke sekolah dengan mengalu-alukan murid di pintu pagar sekolah dan mengambil berat terhadap murid semasa di sekolah. Selain daripada itu, guru juga menjalankan aktiviti mentor mentee di mana beberapa orang murid diletakkan di bawah seliaan seorang guru. Guru-guru tersebut akan membimbing murid pada setiap kali perjumpaan yang diadakan sekurang-kurangnya dua kali setahun.

No comments:

Post a Comment